fbpx

Техниката на Фейнман може да ви помогне да запомните всяка книга, която сте прочели

Книгата е прозорец към света

Photo by Phyo Hein Kyaw from Pexels

Източник Ева Кейфенхайм- 6 Мин

Книгите ви дават достъп до всяко кътче на нашата планета. И все пак четенето само по себе си не променя живота ви. Можете да четете 52 книги годишно, без да се повлияете изобщо. Социалният алпинист Дейл Карнеги казва, че знанието не е сила, докато не се приложи. И за да приложите прочетеното, първо трябва да го запомните. Носителят на Нобелова награда физик Ричард Файнман (1918–1988) е експерт за запомняне на наученото. Бил Гейтс беше толкова вдъхновен от неговия метод, че нарече Файнман, „най-великият учител, който някога е имал“.

Защо повечето хора забравят прочетеното

Повечето хора бъркат четенето с научаването. Те смятат, че четенето, гледането или слушането на информация ще ви накара да я запомните, освен ако нямате фотографска памет. За да се предпазим от свръхнатоварване, мозъкът ни филтрира и забравя повечето от това, което преминава през него. Ако запомняхме всичко, което чуем, нямаше да издържим дълго. Много хора се фокусират върху четенето на определен брой книги годишно. Като се фокусират върху количеството, вместо да учат, те забравят всичко, което са прочели. В крайна сметка за тях четенето е просто забавление. Шопенхауер заяви през 1850-те: „Когато четем, друг човек мисли за нас: ние просто повтаряме неговия умствен процес“. Така че, за да се научим, трябва да мислим сами.

Човек, който чете, без да прави пауза, за да мисли и разсъждава, няма да запомни и да приложи нищо, което е прочел.

Можете лесно да забележите тези хора. Например, те казват, че са прочели книга, но им липсват думите, за да я разкажат. Мортимър Адлер го е изразил най-добре, когато е написал: „Човекът, който казва, че знае нещо, но не може да го изрази, обикновено не е разбрал нищо.“ За щастие има изход от това. Наистина можем да се учим от прочетеното и ние го знаем отдавна.

Как можете да запомните прочетеното

Преподаването е най-ефективният начин да осмислите информацията в ума си. Освен това е лесен начин да проверите дали сте запомнили прочетеното. Защото преди да преподавате, трябва да предприемете няколко стъпки: филтрирате съответната информация, подреждате тази информация и я формулирате, използвайки вашия собствен речник. Файнман е описал този процес като никой друг. Хората по негово време са го познавали, защото е могъл да обясни най-сложните процеси на най-простия език. Те наричали Файнман “The Great Explainer”.

Техниката на Фейнман може би е най-добрият начин да запомняте абсолютно всичко. Можете да го възприемате също като начин на учене. Техниката на Фейнман е един метод, който ни кара да запомним прочетеното, като използваме концепции за асоцииране. Това е инструмент за запомняне на прочетеното, като го обясните на обикновен, разбираем език. Техниката на Фейнман не само е прекрасна рецепта за учене, но е и прозорец към различен начин на мислене, който ви позволява да грабнете идеите и да ги реконструирате от нулата. Това, което ми харесва в тази концепция е, че подходът интуитивно вярва, че интелигентността е процес на растеж. Работата на Карол Дуек прекрасно описва разликата между начините на мислене, насочени към развитие и стагнация: A Summary of Growth and Fixed Mindsets. Ето как работи.

4-те стъпки, които трябва да предприемете

По същество техниката на Фейнман се състои от четири стъпки: идентифициране на темата, обяснение на съдържанието, идентифициране, ако имате пропуски в знанията, и опростяване на вашето обяснение. Ето как работи за всяка книга, която сте прочели:

# 1 Изберете книгата, която искате да запомните

След като завършите книга, която си струва да се запомни, извадете празен лист. Заглавието е името на книгата. След това мислено си припомнете основните моменти и интересни идеи, които искате да пресъздадете. Тук много хора правят грешката просто да копират съдържанието или акцентите. Те пропускат учебната част, като не си припомнят информацията. Това, което искате да направите, е да извлечете концепциите и идеите в собствената си памет. Да, това изисква малко повече концентрация от ваша страна. Като мислите за концепциите, вие създавате ефективно учебно изживяване. Докато пишете ключовите си точки, опитайте се да използвате най-простия език, който можете. Често използваме сложен жаргон, за да прикрием своето неразбиране. Сложните думи и словосъчетания ни спират да стигнем до същността.

„Ако не можете да го обясните просто, не го разбирате достатъчно добре.“

Алберт Айнщайн

# 2 Преструвайте се, че обяснявате съдържанието на дете на 12-годишна възраст

Това звучи по-просто, отколкото е. Всъщност обяснението на една концепция възможно най-ясно изисква дълбоко разбиране. Защото, когато обяснявате идея от началото до края на 12-годишно дете, вие се принуждавате да опростите думите и връзките между понятията. Ако нямате 12-годишно дете наоколо, намерете приятел с деца, запишете гласово съобщение към детето на някой приятел или запишете обяснението си като преглед на Amazon, Goodreads или Quora.

# 3 Определете вашите пропуски в знанията и препрочетете

Обяснението на ключовите моменти на книгата ви помага да разберете какво не сте разбрали. Ще има пасажи, за които сте кристално ясни. В други моменти ще се борите да си спомните. Само когато откриете пропуски в знанията, търсите думи или имате проблеми с изразяване на идеите си. Така наистина можете да започнете да учите. Когато разберете къде не сте сигурни, върнете се към книгата си и препрочетете пасажа. Попълването на вашите пропуски в знанията е допълнителната стъпка, необходима наистина да запомните прочетеното и прескачането му води до илюзия за знания.

# 4 Опростете обяснението си (по избор)

В зависимост от сложността на книгата, може да успеете да обясните и запомните идеите. Прочетете бележките си на глас и ги организирайте във възможно най-простия разказ. След като обяснението прозвучи просто, това е чудесен индикатор, че сте свършили правилната работа. Едва когато можете да обясните на обикновен език прочетеното, ще разберете, че наистина сте разбрали съдържанието.

Обобщение

Всички знаем от собствения си опит, че знанията са безполезни, освен ако не бъдат приложени. Но като забравим прочетеното, няма начин да го приложим в живота си. Монтен посочи този факт в едно от своите „Есета“, където пише:

Ние вземаме знанията и мненията на други хора при доверие; което е празно и повърхностно обучение. Трябва да ги направим свои. Ние сме точно като човек, който има нужда от огън, отиде в къщата на съседа, седне да се стопли, без да се сети да върне вкъщи. Каква полза от това, че коремът ни е пълен, ако храната не се усвоява добре, ако не ни дава ситост и сила?

Техниката на Фейнман е отличен начин да вземете мъдростта от някоя книга. Това е начин да извлечете идеите и да ги приложите наученото. Ето четирите стъпки, които искате да запомните: изберете книга, вземете празен лист и разкажете наученото на 12-годишно дете на обикновен, прост език. Установете пропуските в знанията и препрочетете това, което сте забравили Прегледайте и опростете обяснението си (по избор).

User Review
0 (0 votes)

Leave a Reply